Sedan kom stadstullarna med Danvikstull, Skanstull och Hornstull med flera. 1810 försvann våra stadstullar. Även om vi numera har biltullar vid nästan samma ställen...
Det finns charmiga murar, som Visbys ringmur och Tallins (kanske för att de bara fungerar som minnesmärke och är rätt vackra, de var säkert inte populära av alla på tiden det begav sig).
Det finns mindre lustiga murar med, idag.
Senaste dagarna har vi som behöver nyttja kollektivtrafiken, sett uppdelning innerstad/underjord och ytterstaden med nästintill obefintlig fungerade trafik i förhållande till den folkmängd som passerar staden.
Det finns andra murar än de rent fysiska med, de ekonomiska.
Och idag skriver Dagens Nyheter om den ekonomiska muren som håller på att växa kring innerstaden vilket leder till en situation med ökad segregation.
Hur vill du ha ditt Stockholm?
ps. har du tänkt på att Kärrtorp är byggt som en borg och ser ovanfrån ut som det är murar mot närliggande stadsdelar och skogen?
Källa: Google Earth
Tuesday, February 23, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Angående borgen. Kärrtorp är, som många andra förorter, byggda enligt grannskapsprincipen. Man tänkte sig att bygga små enheter separerade från varandra för att på så sätt stärka någn form av lokal demokrati (man ville fostra folk till goda "demokratiska" medborgare).
ReplyDeleteProblemet är att tanken om demokrati knappast slog in. Däremot var det en starkt bidragande orsak till dagens segregering.
Det ska tilläggas att de senare miljonprogramsområdena är byggda enligt samma princip, fast här utgörs istället barriären av en trafikled.
På sina håll skulle man behöva bryta de barriärer som finns och skapa ett bättre sammanhang i staden.
"Man tänkte sig att bygga små enheter separerade från varandra för att på så sätt stärka någn form av lokal demokrati (man ville fostra folk till goda "demokratiska" medborgare).
ReplyDeleteProblemet är att tanken om demokrati knappast slog in."
Måste jag få protestera lite. Det finns fullt av goda och demokratiska medborgare i både Kärrtorp och andra stadsdelar. Men vi är delar av en helhet. Och gränsen till Enskededalen är suddig.
Kärrtorp är byggd som en liten ytterstad och det dröjde tio år till tunnelbanan kom till byn och göra att vi ligger nära stan, men även väldigt nära naturen. "Kärrtorp – nära stad och skog". Stadsdelen kom före stadsdelar som Vällingby och andra som är byggda enligt ABC-modellen, så det ser rätt olika ut i de olika delarna av staden. Och skuelle ha en större infart som aldrig belv av utan där vi nu njuter av det härliga Nytorps gärde och Kärrtorps IP (än så länge).
http://www.svenskabostader.se/Page____461.aspx
No offence ;). Frågan är om det blir mer demokratiska medborgare av att man bygger områden isolerade från varandra, eller om man stad med mer sammanhang. Själv tror jag det kvittar.
ReplyDeleteVad gäller infart så tror jag nog mer på utbyggnad av kollektiva tvärförbindelser, såsom en t-banelinje som band ihop Bagis/Kärrtorp med Enskede, Årstafältet och Kransen.
Vad gäller Nytorps Gärde så är det märkligt att arkitekterna/stadsplanerarna försökt avskärma stadsdelen från parken. Som om den inte skulle användas. En eloge till er att att ni ändå trotsar arkitkternas onda avsikter med området ;).
Som ni märkt så är jag inget fan av modernistisk stadsplanering. Men det är ändå att föredra grönområden som separatorer mellan områdena än motorledsbarriärer (som vid en del betongförorter, såsom södra Järva och Fittja).
BTW. Lycka till med ert arbete om att behålla området som hyresrätter.
Om jag inte minns fel så skulle det gå en stor motorled vid nytorp gärde över Kärrtorps IP och vidare till Bagarmossen (som ligger lite inklämt). Så vi får väl vara glada att det är ett grönt hinder som är en stor plats att mötas (valborg) och ett stort promenadstråk och hundpromenad stråk med dalenbor, kärrtorpare och björkhagenbor.
ReplyDeleteÄr inte heller för de områden där motortrafiklederan fick mig som barn tänka på berlinmuren, man såg över till andra sidan men det kändes som en annan värld. Hellre gröna (nu vita) mötesplatser.
Tack tack. För erkännandet för det vi tror på. Hyresrätten.
Tror man inte ska så bokstavligt på de områden som är byggda som små borgar. Tror det är många saker som bidrar och förtätning sker ju. Bagarmossen och Kärrtorp är närmre varandra än någonsin. Där finns inga avstånd längre och sockenväen görs lite smått om till stadsgata med begyggelse på båda sidorna, där det inte lätt för de som bor här att veta vilken del som hör till vilken stadsdel.
Ett kinesiskt ordspråk som jag hörde för många år sen, lät ungefär så här "Lyfter man blicken tillräckligt högt så finns inga hinder".
Om det ska byggas fler tunnelbanor på tvärsen så bör de ligga under jord=dyrt. Men vem vet vad som händer i framtiden? Fast bussarna funkar faktiskt rätt bra. Så länge vi styrs att åka in mot stan.
Annan färg på husen skulle ju vara trevligt. Men husen har blivit grön-k-märkta. Se Stockholms stadsmuseum.