Thursday, February 24, 2011

Tonen i den bostadspolitiska debattten har skruvats upp

Och jag vet knappt var jag ska börja. Erkänner att jag inte riktigt med i svängarna i förra veckans heta debatt mellan Dagens Nyheter och statsministern. Men jag har så smått börja läsa in mig.

Här kommer iallafall en artikel jag läste i morse och som jag blev glad av, medans jag funderar vidare.

Anders Erkéus  f.d. styrelseledamot i Stockholmshem och stadgeutredare åt SABO efterlyser ett synsätt bortom marknad när det kommer till bostadspolitiken, det stämmer rätt bra med det regeringen skriver om på sin hemsida om mänskliga rättigheter
Det behövs en hempolitik
Publicerad: 2011-02-23, Uppdaterad: 2011-02-23
Det fungerar inte att söka tillämpa ett renodlat marknadstänkande på allting. Det gäller särskilt människors hem. Det är teoretisk omöjligt att bygga bort bostadsbristen och människor utsätts för konkurrens som konsumenter på den marknad som i bästa fall är ett femtonspel. I stället för att söka avreglera skyddsregler och införa märkliga påbud om affärsmässighet och påtvingade ombildningar behöver vi en verklig politik för den grundlagsskyddare rätten till ett hem, en hempolitik.
Har vi råd med rut-avdrag. Så borde vi ha råd med att de som städar våra hem har vettiga bostäder, eller schyssta andrahandsvillkor.(Läs gärna om svenska gästarbetare i Norge efter ett reportage från Uppdrag Granskning, nu när Attefall hyllar Norge för deras friare regler.)

För ett år sen skrev Rolf Nilsson om Hemlöshet på Newsmill. Då var det valår, och det som är tydligt är att rätt till bostad blivit en icke fungerande "tak över huvudet" alternativ tjock plånbok. Så bostadsbristen drabbar många fler än de  Eller plånbok räcker inte. Bra bankkontakter, personer som kan ställa upp som borgenärer, föräldrar som kan belåna sina fastigheter/bostäder och en svart marknad där det råder marknadsekonomi samt kollektivboende och generationsboenden.
Rätt till bostad eller bostadsrätt?
Publicerad: 2010-01-17, Uppdaterad: 2010-01-17
Det finns inte någon som helst vilja, varken politisk eller på tjänstemannanivå att följa det redan inskrivna i vår grundlag eller socialtjänstens riktlinjer. Istället har med några enkla pennstreck och mycket lobbyism våra politiker, tjänstemän och frivilligorganisationer kommit överens om en ynklig och mycket godtycklig "tak över huvudet garanti."

No comments:

Post a Comment