Wednesday, February 17, 2010

I vinterkylan

.. så hade några tappra letat sig till Lokala hyresgästföreningens Arkö för årsmöte. Gäst var P-O Bogren presstalesman från Hyresgästförening region Stockholm.

Förutom sedvanliga punkter, val av några ledamöter till styrelsen, genomgång av verksamhetsår som gått och lite kort om kommande verksamhets år (Det beslutades om det på bomötet i höstas).

Så om jag får göra en personlig reflektion att förutom att ha styrelsen statsat en hel del tid och resurser på att fräscha upp lokalen, så är många av oss boende rätt matta efter tider av ombildning. Där en del av LH Arkös område blivit ombildade och andra undrar hur går vi vidare och med ett upplevt hot om ombildade bostadsrättsföreningar som inte vill ge upp i första taget trots ett svagt intresse från de boende.

P-O nämnde detta närstående exempel att vara bostadsrättinnehavare är inte alltid enkelt



Dessvärre är det en person som är hyresgäst där med som lever under vidriga förhållanden.

På mötet fick vi reda att vi har ny förvaltare på Svenska Bostäder. Undertecknad missade namnet. Men hon har goda vitsord från hyresgästföreningen i Dalen.

Förhoppningsvis kan det bli ordning på samrådsmöten tillsammans mellan oss hyresgäster (via hyresgästföreningen) och Svenska Bostäder. P-O verkade rätt förvånad över styrelsens erfarenheter.

På förslag kom att bjuda in nya förvaltaren och efterfråga lite möte med temat Vad händer nu? Fast först måste nog Svenska Bostäder skotta, för vintern håller sitt fasta grepp över oss. Och Kärrtorp är mest en vintersport ort, med alla på väg till och från skridskor på Kärrtorps IP, skidåkare i hellasspåren eller långfärdsskridskor på Söderbysjön. Sen ska vi inte glömma pulkaåkare och de av oss som tycker att läget till Hammarbybacken gör just Kärrtorp till världens bästa plats att bo på.

En stor varning vill jag ge alla boende med. Det är halt! Centrum liknar mest en illa skött isbana. Fast jag såg plogbilen härom morgonen, så märktes det inget av det på kvällen när jag passerade igen. Och istappar bildas vid stuprännorna och får vi töväder så är lavinfaran stor på ett par ställen. Särskilt vid 55:ans port. Visserligen finns det platser i stan som är värre, men det verkar ändå det som det blivit lite fart på snöröjningen (de som har uppdraget verkar fatta att det inte töar bort av sig självt) och jag uppmanar alla att ringa istappstelefonen vid behov. Bättre att säga till innan olyckan är framme, än efter.

Detta nätverk håller delvis på att omgrupperas. En gårdsförening håller på att bildas med fokus på utemiljön i vårt kvarter. Undertecknad har blivit invald i LH Arkös styrelse. Så jag kommer kanske ha svårt att veta och göra mig begriplig vilken stol jag sitter på. Men jag kommer bena ut det framöver.

Nästa söndag träffas dock Gårdsföreningen Äppelblomman (understens nybildade eller i uppstartasfart-förening) i träfflokalen på Kärrtorpsvägen 47, kl 19.00. Varmt välkommen!

No comments:

Post a Comment